Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew

  • 5 lipca 2017

Właściciele prywatnych nieruchomości, którzy chcą usuwać drzewa ze swoich działek na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie potrzebują zezwolenia, ale są zobowiązani do zgłoszenia burmistrzowi właściwemu ze względu na lokalizację działki, zamiaru usunięcia drzew jeżeli obwody pni drzew, mierzone na wysokości 5 cm od ziemi, są większe niż:

80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,

65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,

50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy (właściciela nieruchomości),
  • oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte(nr ew. działki i obręb),
  • rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.

Termin usunięcia drzew

W przypadku braku sprzeciwu ze stronu burmistrza drzewa ujęte w zgłoszeniu powinny być usunięte w terminie 6 miesięcy od dnia przeprowadzenia oględzin, jeżeli nie zostaną usunięte należy dokonać ponownego zgłoszeni.

Burmistrz może wnieść sprzeciw jeżeli:

  • drzewo rośnie na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenie przeznaczonym
    w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • drzewo rośnie na terenach objętych formami ochrony przyrody,
  • drzewo spełnienia kryteria uznania go za pomnik przyrody,
  • drzewo wymaga uzyskania zezwolenia,
  • zgłoszenie jest niekompletne.

Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

 

Tytuł procedury:

Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
  2. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Miejsce załatwienia sprawy:

Wydział Ochrony Środowiska
ul. Wołomińska 3
Parter, pok. nr 3, 1
Tel. 22 786 45 41, 43

Wymagane dokumenty:

  1. Rysunek lub mapka określające usytuowanie drzewa na nieruchomości.
  2. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury.

Załączniki:

Zgłoszenie (wzór do pobrania).

Termin załatwienia sprawy:

Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody.

Sposób załatwienia sprawy:

Milcząca zgoda/Zaświadczenie/Decyzja.

Opłata:

  1. 17 zł – zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
  2. 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu potwierdzającego prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy (w tym prokura).
  3. 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie za zgodność pełnomocnictwa lub prokury.

Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać:

  • przelewem lub przekazem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Kobyłka Bank Millennium S.A. nr 76 1160 2202 0000 0002 0389 9450,
  • bezpośrednio w kasie Urzędu.

Tryb odwoławczy:

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Kobyłka.

Osoba prowadząca sprawę:

Marta Podsiadły – Główny Specjalista Wydziału Ochrony Środowiska
Kamil Wiśniewski – Inspektor Wydziału Ochrony Środowiska

Osoba odpowiedzialna:

Zbigniew Kolatorski – Kierownik Wydziału Ochrony Środowiska.