21 marca to nie tylko pierwszy dzień wiosny, ale także Światowy Dzień Zespołu Downa. Jest to data nieprzypadkowa – zestawienie tych liczb odnosi się do trisomii 21. pary chromosomów, czyli biologicznego podłoża występowania cech, składających się na model rozwoju określony jako zespół Downa.
Możemy wspólnie stworzyć świat bardziej przyjazny osobom z zespołem Downa.
Zachęcamy Państwa, zwłaszcza rodziców i nauczycieli do wykorzystania tej daty jako pretekstu do wartościowych rozmów z dziećmi i uczniami i pokazania, jak bardzo jesteśmy różnorodni. W internecie znajdziecie Państwo bardzo wiele scenariuszy zajęć, filmów edukacyjnych, czy prezentacji do wykorzystania w klasie, czy w czasie rozmów z dziećmi. Ważne jest, żeby ten temat poruszać. Uczmy otwartości, życzliwości i tolerancji.
21 marca to także Dzień kolorowej skarpetki- symbol różnorodności genetycznej osób z zespołem Downa. Ta akcja ma na celu przełamywanie stereotypów związanych z wadą genetyczną. Może powinien zagościć na stałe w kalendarzu ważnych obchodów w klasie i w szkole? Zachęćmy uczniów do założenia kolorowych skarpetek. Dwie różne skarpetki stały się symbolem Światowego Dnia Zespołu Downa, ponieważ chromosom na kształt przypominający skarpetę.
Warto poczytać LINK i dowiedzieć się, że:
- Tak, zespół Downa ma podłoże genetyczne
- Nie, zespół Downa nie jest odziedziczony po rodzicach
- Tak, zespół Downa obejmuje pewne charakterystyczne cechy wyglądu
- Nie, nie wszystkie dzieci z zespołem Downa są takie same
- Tak, występowanie zespołu Downa wiąże się z wyzwaniami w rozwoju
- Nie, zespół Downa nie zawsze związany jest ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną
Linki do przykładowych materiałów pomocniczych:
Zakładki do książek do kolorowania przez uczniów